Search

Information

Mistrzowie kodowania

w0Film "Mistrzowie Kodowania"

W bieżącym roku szkolnym nasza szkoła uczestniczyła w ogólnopolskim, pilotażowym projekcie "Mistrzowie kodowania".  Realizując założenia projektu  uczymy naszych uczniów  trzeciego języka (obok języka ojczystego  i  języka angielskiego), który każdy człowiek powinien znać choć na podstawowym poziomie, by rozumieć otaczający go świat i zachodzące w nim zmiany. Tym trzecim językiem  jest  Scratch czyli programowanie komputerowe.

W 2013r. Samsung Electronics Polska we współpracy z Centrum Edukacji Obywatelskiej, Ośrodkiem Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie oraz Stowarzyszeniem „Rodzice w Edukacji” realizuje program edukacyjny "Mistrzowie Kodowania". W jego pilotażowej edycji, trwającej od października 2013 roku, udział wzięła Szkoła Podstawowa nr 4 w Tarnobrzegu jako jedna z 34 szkół podstawowych z całej Polski. 73 nauczycieli różnych specjalizacji, którzy spotkali się na szkoleniu w Warszawie, połączyła pasja i odwaga w sięganiu po nowe technologie. Języki programistyczne nie są już dziś domeną informatyków, a narzędziem, które pozwala rozwijać myślenie kreatywne, doskonalić umiejętności analityczne, nadążać za postępem techniki i świadomie korzystać z jego owoców.

Troje nauczycieli Szkoły Podstawowej nr 4 w Tarnobrzegu uczyło swoich uczniów programowania w Scratch na zajęciach pozalekcyjnych. Język Scratch został opracowany w Massachusetts Institute of Technology (MIT). Ten intuicyjny język pozwala dziecku tworzyć gry, pokazy multimedialne, historyjki i inne aplikacje. Niewątpliwą jego zaletą jest błyskawiczny efekt, jaki widzi uczeń tworząc swój program i uruchamiając go. Ma to niebagatelne znaczenie zwłaszcza przy nauce najmłodszych dzieci, które oczekują szybkich rezultatów swojej pracy. Ten sposób nauki pozwala też utrzymać ich uwagę i motywację do dalszego zgłębiania tajników programowania.

Realizacja pilotażowego programu polegała na realizacji 8 dwugodzinnych modułów tematycznych, w których dzieci poznawały swego rodzaju abecadło programowania. Projekt kończył się samodzielnym zaprogramowaniem kartki świątecznej lub dowolnego programu czy gry. Najciekawsze kartki bożonarodzeniowe wykonane w języku Scratch i języku angielskim zostały wysłane do szkół, z którymi szkoła współpracuje w ramach projektu Comenius.

W poniedziałek 13 stycznia 2014r. uczniowie i nauczyciele z całej Polski przyjechali do Centrum Nauki Kopernik w Warszawie, żeby podsumować pilotażową edycję programu Mistrzowie Kodowania.

Szkołę Podstawową nr 4 w Tarnobrzegu reprezentowali na Festiwalu Projektów uczniowie klas IV-VI - Olga Robutka, Magda Ptaszkiewicz, Artur Olearczuk i Szymon Pachla oraz nauczyciele Edyta Sztylko, Jolanta Mudzik i Anna Burda.

Każda szkoła miała przygotowane własne stanowisko, na którym mogła prezentować swoje programy. Dużym zainteresowaniem zwiedzających cieszyła się gra "Ninja" napisana przez Magdę Ptaszkiewicz.

Nasi uczniowie pokazywali czego się nauczyli, chwalili się swoimi sukcesami. Festiwal Projektów był okazją do poznania się i wymiany doświadczeń oraz nauki programowania robotów.

Swoją obecnością zaszczycili go m.in. Grzegorz Napieralski, Julia Pitera i Michał Boni.

Organizatorzy przygotowali wiele atrakcji dla uczniów, nauczycieli i dyrektorów m.in.

- zwiedzanie stolicy,

- Centrum Nauki Kopernik

 - i Sejmu, gdzie została otwarta wystawa prezentująca dokonania szkół w programie. Na mapie Polski pokazano położenie szkół biorących udział w programie. Nasi uczniowie odnaleźli się na tej mapie.

Ekspozycja została objęta honorowym patronatem marszałek Sejmu Ewy Kopacz.

Wystawa przedstawia prace dzieci przygotowane w trakcie programu oraz zdjęcia ukazujące jego realizację w szkołach.

Program „Mistrzowie kodowania” jest objęty patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji oraz Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.

Bardzo podobał nam się wiersz o programowaniu ułożony przez panią Agnieszkę Kubiak i jej uczniów  ze  Szkoły Podstawowej nr 2 w Koluszkach:

Ze wszystkich założeń współczesnej edukacji
wśród naszych uczniów znalazło uznanie,
że łącząc naukę i przyjemność
można się bawić w programowanie.

Zamiast bezmyślnie, godzinami
patrzeć w bezkresną przestrzeń monitora
stukając z sensem w klawiaturę
można utworzyć„SCRATCH stwora.”

Nowe wymyślać wciąż przygody
tworzyć gry różne i aplikacje
bawiąc się kreską, barwą, dźwiękiem
animowane wymyślać wariacje.

Wspaniałe mając narzędzia do tego
by sięgnąć szczytów analitycznego myślenia
ćwiczyć można cnotę cierpliwości
by z przeciętności wyrwać się cienia.

Przed komputerem spędzając godziny
doskonalić różne triki,
bo każdy żaczek w naszej szkole
mistrzem być pragnie informatyki.

Więc zasiadając do komputera
poznaje nowe technologie
Klikając myszką – projektuje
I bawi przy tym się wybornie.

Additional information